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gifTerentius poeta
 
gif Benjamin Victor  
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This paper will present the methods used, in preparing the second Budé Terence, to locate new manuscripts of interest among the seven hundred and some odd that exist. It was decided to seek signs of contact with traditions independent of Γ and Δ, the acknowledged fountainheads of medieval tradition. Such contact has been suspected from three quarters. First, it has been thought that the manuscript F (Milan, Bibl. Ambrosiana H 75 inf.), over a brief stretch of the Phormio, carries readings derived neither from Γ nor from Δ, but on close examination this idea is seen to be without foundation. Two other sources of extratraditional influence have been supposed: one to explain why only a few manuscripts, relatively late, have the hypothesis to Eunuchus; the other to account for a similar anomaly, the ‘alter exitus’ or spurious ending of Andria. It can be demonstrated that the hypothesis to Eunuchus and the alter exitus derive in fact from the same source, a book related neither to Γ nor to Δ, kept in southern Germany from at least the tenth century but lost at the end of the Middle Ages; this book influenced both copies of Terence in the region and others taken into Italy. Manuscripts with the Eunuchus-hypothesis, the alter exitus or certain signs of contact with their tradition have been collated. They are seen to hold occasional good readings in the body of the Terence-text.
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Benjamin Victor was born in Boston in 1958; trained in classical philology at Harvard (A.B. 1980) and Michigan (Ph.D. 1988), he has taught Latin literature at the University of Montreal since 1993. His chief interests are in palaeography, codicology, metre, prosody and language. He has long been working on a new edition of Terence for the Budé series (Collection des Universités de France); publication of volume I is foreseen about 2008.
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gif Claudia Villa
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(Abstract folgt.)
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Laureata (1966) in Storia della Letteratura Latina medioevale, presso l'Università di Torino, dove è stata allieva del filologo romanzo D'Arco Silvio Avalle, si è perfezionata in Filologia Medioevale e Umanistica a Milano con G. Billanovich. Borsista presso l'Istituto di storia medioevale di Torino diretto da G. Tabacco (1968–69), abilitata nel concorso per assistente di Storia medioevale, è stata assistente di Storia presso l'università di Bergamo (1970); quindi associato di filologia medioevale e umanistica (1979) e professore ordinario della stessa disciplina (1992). Ha insegnato, come visiting Professor, Filologia dantesca nelle Università di Rutgers e Princeton (1985).

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gif Rainer Jakobi
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(Abstract folgt.)
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Rainer Jakobi, geb. 1958. 1977–86 Studium der Klass. Philologie u. Geschichte an der Univ. Bonn. 1986 ebd. Promotion Der Einfluß Ovids auf den Tragiker Seneca. 1987–93 Wiss. Assistent, Univ. Bonn. 1993 ebd. Habilitation: Die Kunst der Exegese im Terenzkommentar des Donat. Seit 1993 Univ.-Prof. Klass. Philologie/Latinistik Martin-Luther-Univ. Halle – Wittenberg
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gif Marcus Deufert
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Die Einheit von Satz und Vers, der Zusammenfall von Versende mit schwerer Interpunktion, gilt seit Friedrich Leo (Sat. Vers p. 14) als eines der Grundcharakteristika der altlateinischen Dichtung. Systematische und präzise statistische Untersuchungen zu diesem Phänomen fehlen jedoch bis heute.
Der Vortrag stellt zunächst die unterschiedlichen syntaktischen Verhältnisse an der Versgrenze vor (z.B. Satzende, Nebensatzende, Kolonende, echtes Enjambement etc.) und präsentiert dann ihre statistische Häufigkeit in den Trimetern bzw. Senaren von Menander (Samia), Plautus (Miles) und Terenz (alle sechs Komödien). Die erheblichen Unterschiede zwischen Menander und Plautus bestätigen Leos Feststellung. Die Technik des Terenz steht in der Mitte; sie variiert des weiteren in unterschiedlichen Szenentypen, entwickelt sich aber insgesamt mit der Zeit auf die menandreische Technik zu.
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Marcus Deufert, geb. 21.6.70. Studium der Fächer Klassische Philologie und Neuere deutsche Literaturwissenschaft in Würzburg, Köln, Bonn und Cambridge. Promotion Bonn 1995. Von 1995–2001 Wissenschaftlicher Assistent in Göttingen; Habilitation für Klassische Philologie in Göttingen 2001. 2001–2002 visiting scholar am King's College, London. 2002–2003 Lehrstuhlvertreter, seit 2003. o. Professor für Klassische Philologie (Schwerpunkt Latinistik) an der Univ. Leipzig.
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gif Timothy J. Moore
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Terence's plays are in general less ‘musical’ than those of his predecessor Plautus: a larger percentage of Terence's verses are unaccompanied iambic senarii, and he includes only three passages in meters other than the standard iambo-trochaic meters. Nevertheless, Terence was far from unaware of the value of music in dramatic performance: he not only included much music in his plays, but he responded to the conventions of Roman theatrical music in original and sometimes daring ways. From the meter of the text we can tell much about how Terence used music to reinforce the structure, characterization, and emotional tone of his plays. Terence abandoned the almost inevitable association between metrical change and entrances or exits found in Plautus. He could thus create various structural divisions through metrical change at significant moments in the plot. He also used numerous metrical variations to provide contrasts and parallels between his characters, and he underlined emotional high points with unexpected meters. These innovations allowed Terence to provide musical nuances more subtle than those found either in the relatively unmusical Greek New Comedy or in the boisterous musical productions of Plautus.
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Timothy Moore is Associate Professor of Classics at the University of Texas at Austin. He is author of Artistry and Ideology: Livy's Vocabulary of Virtue (Frankfurt, 1989); The Theater of Plautus: Playing to the Audience (Austin, 1998); articles on Plautus, Tibullus, and Japanese comedy; and a translation of Terence's Phormio. He is currently working on a book on music in Roman Comedy.
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gif Roman Müller
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In hac est pura oratio — diese Bemerkung im Prolog (v. 46) des Theatermachers Ambivius Turpio, der das Komödienpublikum in die Auführung des Heautontimorumenos einstimmen soll, hat — wie gerade jüngste Stellungnahmen wieder zeigen — noch keine allgemein befriedigende Auslegung gefunden. Die Interpreten des Stückes vertreten grosso modo drei Positionen: Die einen, die Vorsichtigen, übergehen die Kontroverse kommentarlos; andere verstehen sie als die Ankündigung einer stataria , die statt einen “servos currens, iratus senex / edax parasitus, sycophanta autem inpudens, / auarus leno” (v. 37ss.) aufzubieten, im wesentlichen Sprechtheater bringen werde; wieder andere interpretieren sie als Voraussage, es sei ein besonders gepflegter, gut lateinischer Sprachstil zu erwarten. Wer aus dem Wortgebilde pura oratio eine Referenz auf sprachlichen Purismus heraushört, verbindet dieses Gebilde gewöhnlich über die Brücke des gemeinsamen Adjunkts purus mit dem Caesar zugeschriebenen Lob, Terenz sei ein puri sermonis amator.
Mein Beitrag wird beim Schlüsselbegriff purus ansetzen und versuchen, nicht nur die umstrittene Stelle im Prolog des Heautontimorumenos im Kontext des Stückes zu erklären, sondern auch Terenz' Komödiensprache auf dem Hintergrund der sprachtheoretischen Anschauungen zu bewerten, die Caesars Urteil — wie auch das anderer — bestimmt haben.

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Roman Müller Geboren 1971 in Karlsruhe. Studium der Klassischen Philologie (mit Indogermanistik, Indologie, Kommunikationswissenschaft) in München und Heidelberg 1990–1995. Promotion 1996 in Heidelberg mit einer Dissertation Sprechen und Sprache – Dialoglinguistische Studien zu Terenz (erschienen Heidelberg 1997). 1997–1998 Postdoc-Stipendium in Heidelberg, 1998–2001 Habil.-Stipendium der DFG; 2001 Habilitation in Heidelberg mit der Schrift Sprachbewußtsein und Sprachvariation im lateinischen Schrifttum der Antike (erschienen München 2001). Ab 1998 Lehrbeauftragter am Seminar für Klassische Philologie der Universität Heidelberg.
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gif Andreas Bagordo
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Die Diktion der terenzischen Komödien vermittelt wie bekannt einen Gesamteindruck von Homogenität und Uniformität. Dies schließt aber nicht aus, daß sich Terenz' Stilgleichmaß bisweilen unterbrechen kann, durch mehr oder weniger plötzliche Steigerungen, stilistische Höhepunkte. Hier werden wir am Beispiel des Eunuchus zu verstehen versuchen, welche Kriterien hinter diesen Stilerhöhungen stehen. Schwerpunkt sind folgende Fragen: 1) ist bei Terenz ein Stilwechsel zwischen Senaren und Langversen zu beobachten? 2) gibt es bei Terenz so etwas wie einen ‘Prolog-’ oder ‘Monologstil’? 3) orientiert sich Terenz an bestimmten Kriterien, um seine Klang- und Stilfiguren zu plazieren? 4) bedient er sich der Klang- und Stilfiguren, um seine Figuren zu charakterisieren? Diese Fragen sind insofern berechtigt, als Haffters Thesen zum Langvers- und Senarstil bei den Komikern bezüglich des Plautus durchaus begründet rezipiert wurden. Was Terenz betrifft, so kommt ihm eine Art ‘In-Klammern-Status’ zu. Happ formuliert es beispielsweise in seinem luziden Beitrag zur Dynamik der Beziehungen zwischen Umgangs- und Dichtersprache (Die lateinische Umgangssprache und die Kunstsprache des Plautus, 1967) so: “Haffter geht von der Annahme aus, daß die Sprechverse (Senar) ‘prosaischer’ seien und der Umgangssprache näher stünden als die Langverse, und prüft demgemäß die Senar-Technik des Plautus (und Terenz) an einer Reihe von Spracherscheinungen nach”. Noch offen steht, ob diese Klammern berechtigt sind, ob sie getilgt werden müssen, oder gar ob der Name Terenz aus dieser Dialektik zwischen Langvers- und Senarstil doch eher gestrichen werden sollte.
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Andreas Bagordo, geb. 1971 in Rom. 1994 Laurea di Dottore in Lettere (Rom, ‘La Sapienza’): Die antiken Traktate über das Drama. Mit einer Sammlung der Fragmente (BzA 111, Stuttgart – Leipzig 1998); 1998 Promotion (Göttingen): Beobachtungen zur Sprache des Terenz. Mit besonderer Berücksichtigung der umgangssprachlichen Elemente (Hypomnemata 132, Göttingen 2001); ab 1999 wiss. Assistent (Freiburg i. Br.); 2001 Habilitation ebd.: Reminiszenzen früher Lyrik bei den attischen Tragikern. Beiträge zur Anspielungstechnik und poetischen Tradition (Zetemata 116, München 2003); seit 2003 Oberassistent (Freiburg i. Br.); SS 2004–WS 2004/05 Lehrstuhlvertretung der Latinistik an der Universität Düsseldorf.
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gif Robert Maltby
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Much of the groundwork on imagery in Terence was carried out by Elaine Fantham in her book Comparative Studies in Republican Latin Imagery (Toronto 1972). The emphasis in this book is on the type of imagery found in Terence and its relation to that found in Greek New Comedy and in Plautus. The question of the distribution of imagery by characters is touched upon in general terms (pp. 73–6) but there is no systematic analysis of what characters use which images and in which contexts.
The aim of the present paper is to discuss in detail the use of imagery as a feature of chraracterisation, applying the methods used by W.G. Arnott in “Phormio Parasitus” (G & R) 17, 1970 32–75 to the full range of character types.

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Born in 1949, educated at Corpus Christi College, Cambridge, where my PhD topic, supervised by Robert Coleman, was a comparative study of the language of Plautus and Terence. Editorial assistant on ThLL 1975–6, Latin Lecturer, University of Sheffield 1976–89, Von Humboldt Fellow, University of Munich, (1983–4), Classics Lecturer, University of Leeds 1989–2000, Professor of Latin Philology, University of Leeds 2000–present. Main books A Lexicon of Ancient Latin Etymologies (Cambridge 1989), Tibullus: Introduction, Text and Commentary (Leeds 2002).

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gif Ortwin Knorr
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Terence's comedies constantly break with comic conventions in ways that are not only supremely funny but often also suffused with metatheatrical humor. Among the many examples in which Terence successfully inverts traditional conventions of plot, stock scenes, and stock characters are “clever slaves” that are completely clueless (Hec. and Ht.), old fathers that are not just the dupes of a slave's clever machinations, but try their hands at scheming themselves (Andr., Hec., Ht.), traditional blocking characters hard at work to unite a couple, while the young lover himself stands in the way of his own happiness (Hec.), a running slave that constantly exits instead of enters the stage (Hec.), and masters that take on the role of the running slave (Eun., Adel.). Terence often underlines the humor of these innovations in ways that turn his comedies in places into metatheatrical farces: either the characters themselves comment on the action on stage, or visual clues (e.g., in costume or staging) make the audience aware of the fact that the author is playing with comic conventions.

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Ortwin Knorr is Associate Professor of Classics at Willamette University in Salem, Oregon. Trained in Göttingen, Heidelberg, and Berkeley, he received his Dr. phil. from the University of Göttingen . He is author of Verborgene Kunst: Argumentationsstruktur und Buchaufbau in den Satiren des Horaz. (Hildesheim, 2004) and has published articles on Terence, Horace, and early Christian writers. He is currently working on a book on Terence as an innovator of Roman Comedy.
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gif Peter G. McC. Brown
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The movements of the characters form an essential element in the theatrical impact of a play. This paper will try to show how Terence's mastery of this element contributes to the effect of his comedies, and it will argue against the view sometimes expressed that Terence was poor at visualising the action on stage.
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Born 8 May, 1945. Studied Classics at Würzburg University, Winter Semester 1962/3 (with R. Kassel), Oxford University (Corpus Christi College), 1963–8 (with E. Fraenkel and R.G.M. Nisbet), Berlin, Freie Universität, Summer Semester 1968 (with R. Kassel). Lecturer in Classics, Oxford University, and Fellow of Trinity College, Oxford, since 1968. Director, Archive of Performances of Greek and Roman Drama, Oxford University, since January 2001. Senior Tutor, Trinity College, 1979–83, 2000–01. Chairman of the Classics Faculty Board, Oxford University, 2001–3. Research mainly in Greek and Roman comedy.
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gif Eckard Lefèvre
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Davos ist der Typ des sceleratus schlechthin, der dem alten Herrn Widerpart zu bieten pflegt. Er ist nicht primär daran interessiert, den jungen Herrn zu unterstützen, sondern daran, dem alten Herrn um jeden Preis die Stirn zu bieten. Es geht Terenz um eine prinzipielle Auseinandersetzung zwischen Senex und Servus. Auch Simo ist keineswegs als ein Mann gezeichnet, dem es rein um die Sache geht, der also allein das Wohl des Sohns vor Augen hat, sondern eher als rechthaberischer Vater. Er verbindet die Warnung an den Sklaven mit einer Selbstverdammung und stellt sich damit in unnötiger Weise auf ein (zu) hohes Podest. Die Absicht des Dichters liegt zutage: Der Senex soll als der Unterliegende um so tiefer fallen. Die Szenen I 1 – I 3 der Andria bereiten den Ring für den Zweikampf zwischen Senex und Sklave. Der erfahrene Zuschauer ahnt, daß er den beiden auf diesem Schauplatz noch öfter begegnen wird. Im letzten Viertel des Vortrags werden zwei weitere Themen berührt: 1. der Fortgang des Zweikampfs, 2. die Quellenproblematik.

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Prof. Dr. Eckard Lefèvre, geb. 1935 in Hannover; 1956-1962 Studium in München, Wien und Kiel; 1962-1963 Stipendiat in Rom, 1963-1972 Wiss. Assistent, Dozent, apl. Prof. in Kiel; 1967 Habilitation in Kiel; 1972 Wiss. Rat und Prof. in Kiel; 1974 o. Prof. in Saarbrücken; 1977-2003 o. Prof. in Freiburg i. Br. und Direktor des Seminars für Klassische Philologie; 1981-1985 Erster Vorsitzender des Deutschen Altphilologenverbands; 2000 Ehrendoktor der Universität Strasbourg; 2001-2003 Erster Vorsitzender der Mommsen-Gesellschaft.
Forschungsschwerpunkte: Griechisches und römisches Drama  (Tragödie und Komödie), Augusteische Literatur, Neulateinische Literatur.
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gif Dwora Gilula
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The paper deals with the different elements of comedy's dramatic text, namely what is narrated and what is actually shown on stage.
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Prof. Dwora Gilula, born May 9, 1934 in Lublin Poland, miraculously survived, passed through Berlin in 1945 on her way to Palestine. Graduate of the Hebrew University of Jerusalem, PhD. 1977, faculty member 1963–2002; Professor emerita 2002; editor of Bamah, Hebrew quarterly of drama.
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